گزارش کلاس تکنولوژی های ارتباطی

خلاصه ی جلسه ی دهم کلاس تکنولوژی ارتباطی

دوشنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۶، ۰۲:۱۰ ق.ظ

امروز در کلاس دراره ی اینترنت اشیاءو دیگیری وکتور مجیک صحبت شد .

فناوری اینترنت اشیاء چیست؟ 



   

اینترنتِ اشیاء (Internet of Things ‪(IoT)‬) مفهومی جدید در دنیای فناوری و ارتباطات است. به صورت خلاصه "اینترنت اشیاء" فناوری مدرنی است که در آن برای هر موجودی (انسان، حیوان و یا اشیاء) قابلیت ارسال داده از طریق شبکه‌های ارتباطی، اعم از اینترنت یا اینترانت، فراهم می‌گردد.

 چگونه؟
فرآیند ارسال داده‌ها در فناوری اینترنت اشیاء بدین ترتیب است که به سوژه‌ی مورد نظر یک شناسه‌ی یکتا و یک پروتکل اینترنتی (IP) تعلق می‌گیرد که داده‌های لازم را برای پایگاه داده‌‌ی مربوطه ارسال می‌کند. داده‌هایی که توسط ابزارهای مختلف از قبیل گوشی‌های تلفن همراه و انواع رایانه‌ها و تبلت‌ها قابل مشاهده خواهند بود.

این داده‌ها به چه کار می‌آید؟ چرا اینترنت اشیاء؟!

روزگاری جورج اورول نوشت آن‌که گذشته را کنترل می‌کند، آینده را کنترل خواهد کرد. دنیای مدرن و فناوری ارتباطات نشان داده‌است که در دنیای کسب و کار "آن‌هایی که به داده‌ها و اطلاعات بیشتر و بهتری دسترسی دارند آینده را کنترل خواهند کرد"؛ داشتن اطلاعات در دنیای جدید حکم سقوط سیب در روزگار نیوتون را دارد! اطلاعات به‌روز و مفید آن‌گاه که در زمان مناسب در اختیار اهل فن قرار گیرد، منجر به تولید محصولات و خدماتی می‌شود که زندگی بشر را هر روز بیش از پیش آسان و آسوده می‌کند؛ آسان و آسوده، با همه‌ی پیچیدگی‌ها و مصائب جهان امروز.


نقشه ارتباطات کاربران فیسبوک (منبع: فیسبوک)

فناوری اینترنت اشیاء نیز با همین فلسفه توسعه یافته‌است. دریافت، ثبت و ارسال اطلاعات ِبه‌روز و لحظه‌ای برای استفاده، تحلیل و بهبود محصولات و خدمات و البته در نهایت برای استفاده‌ی مصرف‌کنندگان انجام می‌گیرد! ورزشکاری که در طول یک برنامه‌ی تمرینی حرکات فیزیکی و تغییرات داخلی بدنش مورد مطالعه قرار می‌گیرد؛ شامپانزه‌ای که سوژه‌ی یک تحقیق علمی است و یا قفسه‌ی مخصوص کنسروهای ماهی در یک خوار و بار فروشی یا باک بنزین‌ هوشمند یک خودروی سواری که خالی شدن خود را گزارش می‌دهند! این‌ها همگی با استفاده از فناوری اینترنت اشیاء قادر خواهند بود اطلاعات لازم را به صورت لحظه‌ای به هر پایگاه داده‌ای که بدان متصل شده باشند، در هر نقطه‌ای از دنیا ارسال کنند.

فرآیند ارسال داده‌ها در فناوری اینترنت اشیاء نیازی به تعامل «انسان با انسان» یا «انسان با رایانه» نخواهد داشت و داده‌ها به صورت اتوماتیک و بر اساس تنظیمات انجام شده و در زمان‌های مشخص (معمولاً به‌صورت دائم و لحظه‌ای) ارسال می‌گردند. ظهور پدیده‌ی اینترنت اشیاء یکی از هزاران نتیجه‌ی گسترش اینترنت و البته توسعه‌ی فناوری‌های بیسیم (Wireless Technologies) و سامانه‌های میکرو-الکترومکانیکی (Micro-electromechanical Systems) است. به‌دلیل قابلیت‌های فراوانی که در تعاملات «ماشین با ماشین» در فناوری اینترنت اشیاء موجود است، این پدیده تا به امروز در بخش‌های‌ صنعت (به خصوص در انواع کارخانجات تولیدی)، انرژی و گاز کاربرد فراوانی داشته‌است. سایر محصولات هوشمند، محصولاتی که قابلیت‌ برقراری ارتباط «ماشین با ماشین» را دارند، از قبیل لیبل‌های هوشمند، کنتورهای هوشمند نیز از فناوری اینترنت اشیاء سود می‌برند. 

وکتور چیست ؟ ( تصاویر پیکسلی و برداری )



تصاویر پیکسلی و برداری چیستند و چه کاربردی دارند؟

در حالت کلی دو نوع تصویر در کامپیوتر قابل تصور است:



تفاوت بین این دو نوع تصویر:

۱-    تصاویر Bitmap در کامپیوتر به صورت پیکسل-پیکسل ذخیره می‌شوند یعنی هر عکس به تعدادی قسمت کوچک به نام پیکسل تقسیم می‌شود و اطلاعات هر پیکسل ذخیره می‌شود، اما تصاویر Vector با استفاده از معادلات ریاضی رسم می‌شوند. (به طور مثال در برنامه‌نویسی با توابع مربوط به رسم خط بگوییم از نقطه ۳و۳ تا ۱۰و۱۰ یک خط رسم شود)
۲-    از آنجا که در Bitmap اطلاعات هر پیکسل ذخیره می‌شود حجم این نوع فایل‌ها بسیار حجیم‌تر از فایل‌های Vector است.
۳-    از آنجا که Vector بر اساس فرمول هر بار نقاشی می‌شود و بستگی به پیکسل ندارد با بزرگ‌تر کردن عکس، کیفیت آن‌ها هیچ تغییری نمی‌کند. اما با بزرگ‌تر شدن تصاویر نوع Bitmap کیفیت آن‌ها کاهش می‌یابد و در اصطلاح گفته می‌شود تصویر Pixelate می‌شود.
۴-    تصاویر Bitmap معمولاً از طریق دستگاهی به نام Scanner یا دوربین دیجیتال از حالت آنالوگ به حالت دیجیتال تبدیل می‌شوند پس معمولاً تصاویری طبیعی و واقعی (real) هستند اما تصاویر Vector توسط کامپیوتر ایجاد شده‌اند و هر چند ممکن است بسیار شبیه به تصویر واقعی باشند اما واقعی و طبیعی نیستند. تصاویر Vector معمولاً برای طراحی کارتون به کار می‌رود.

برای درک بهتر تفاوت Bitmap و Vector به دو تصویر زیر دقت کنید:

 

کاربردها:


همان طور که اشاره کردیم تصاویر پیکسلی همان تصاویر رایج مورد استفاده‌ی ما هستند که معمولاً با دوربین دیجیتال از یک صحنه طبیعی گرفته شده‌اند.


اما تصاویر برداری کاربردهای زیادی دارند که در زیر به بعضی از آن‌ها اشاره می‌شود:
– طراحی آرم‌ها و لوگوها
– طراحی متن‌های گرافیکی
– در طراحی آیکون‌ها
– در طراحی شکل‌ها و ابزارها در گرافیک کامپیوتری
و…


فرمت‌های رایج تصاویر وکتور عبارتند از AI  DXF  EMF  EPS  SVG که هر کدام خصوصیات خود را دارند.


و فرمت‌های رایج تصاویر بیت‌مپ عبارتند از: JPEG  PNG  GIF  BMP و …


 


با چه نرم‌افزاری روی تصاویر بیت‌مپ و وکتور کار کنیم؟


نرم‌افزارهای متعددی برای کار با وکتورها وجود دارند که معروف‌ترین آن‌ها CorelDRAW می‌باشد. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید به ایجاد و ویرایش وکتورها بپردازید.
مشهورترین نرم‌افزار کار روی بیت‌مپ نیز Photoshop است.


اگر وکتورها را در نرم‌افزار فتوشاپ باز کنید، ابتدا از شما‌ اندازه و کیفیت پرسیده می‌شود سپس آن را به یک تصویر پیکسلی با همان اندازه و کیفیت تبدیل می‌کند و می‌توانید از آن استفاده کنید.


چگونه تصاویر پیکسلی را به برداری تبدیل کنیم؟


بعضی مواقع نیاز می‌شود که یک عکس پیکسلی را به وکتور تبدیل کنید. به طور مثال می‌خواهید از آرم دانشگاه‌تان در یک عکس یا پروژه استفاده کنید اما فقط یک نمونه‌ی کوچک از آن دارید که در صورت بزرگ کردن کیفیتی برای آن باقی نمی‌ماند! بهترین راه این است که آن را به وکتور تبدیل کنید و حالا قابلیت بزرگ‌تر کردن خواهید داشت. ولی چگونه؟
خیلی راحت با نرم‌افزار Vector Magic می‌توانید این کار را انجام دهید. به این ترتیب که تصویر پیکسلی خود را در نرم‌افزار وارد کرده و طی مراحلی ساده، در انتها تصویر برداری تحویل بگیرید


روز خوبی داشته باشید .


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۱۵
فاطمه نظریان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی