گزارش کلاس تکنولوژی های ارتباطی

جلسه پنجم کلاس تکنولوژی های ارتباطی

دوشنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۶، ۰۱:۲۹ ق.ظ

کلاس حدود ساعت 10:5تشکیل شد .

1)با کمک یکی از دانشجویان کلاس در مورد مدیریت کارها و پروژه ها ترلو اموزش داده شد.

ترلوچیست ؟برنامه ای است که از طریق ان میتوان برنامه ای دقیق تر واسان تر ی برای کارهایمان در اختیار داشته باشیم .

نرم افزار کیو ار کد اسکنر چه کمکی به ما می کند ؟این امکان را به ما میدهد که هرلینکی را خیلی سریع شناسایی کنیم و به ان دسترسی پیدا کنیم

2)استاد برنامه ی زوترو را معرفی کردند .زوترو یکی از افزونه های مرورگر فایر فاکس است .همچنین نرم افزار کتابخانه رسمی کتاب های اینترنتی ایبوک را توضیح دادند . 

ترلو یک برنامه کاربردی وب برای مدیریت پروژه است که توسط شرکت نرم‌افزاری فاگ کریک در سال ۲۰۱۱ ساخته شده و در سال ۲۰۱۴ خود به شرکت مستقلی تبدیل شده است.

با استفاده از این ابزار شما می‌توانید به راحتی مدیریت کلیه کارها را به عهده بگیرید، برای این مورد ابزارهای فراوانی وجود دارند اما ترلو ابزاری است که کار با آن به آسانی صورت می‌گیرد. بوردهای فیزیکی مزایای خاص خودشان را دارند اینکه جلوی چشم هستند و همه می‌توانند آن را ببینند و ارتباط میان اعضای تیم را آسان می‌کند. محل مناسب برگزاری جلسات در بورد فیزیکی می‌باشد، اما برخی از افراد با بورد فیزیکی مخالف هستند زیرا یکی از مشکلاتی که در بورد فیزیکی است این است که با استفاده از بورد فیزیکی فقط کارمندان باید حضور کامل در محل کار داشته باشند تا بتوانند بورد فیزیکی را ببینند، اما با استفاده از ابزار بورد ترلو طوری است که هر جا هستید، می‌توانید از بوردتان استفاده کنید.

پروژه های خود را به سبک ترلو مدیریت کنید


         

مدیریت پروژه ها به خصوص اگر به صورت گروهی انجام شوند کار بسیار دشواری است. اینکه بتوانید کارها را بین اعضای گروه هماهنگ کنید و طبق یک برنامه معین پیش بروید خودش می تواند تبدیل به یک مشکل بزرگ شود. بدون وجود چنین مدیریتی ممکن است ناهماهنگی هایی به وجود بیاید که در نهایت از کیفیت نتایج کاری می کاهد.

Trello

به همین دلیل است که نرم افزارها و سرویس هایی برای مدیریت پروژه به وجود آمدند تا مشکلاتی از این دست را حل کنند و کار را برای گروه ها ساده تر کنند. یکی از همین سرویس ها که قرار است در این مقاله در موردش صحبت کنم Trello نام دارد که مدتی است گروه یک ادمین از آن برای مدیریت کارهای خود استفاده می کند.

ترلو چیست و چطور کار می کند؟

ترلو یک نرم افزار تحت وب است که می توانید به کمک آن هر چیزی را که بخواهید به سادگی مدیریت کنید. فقط کافی است وارد وب سایت ترلو شوید و شروع به مدیریت کارها و ایده های خود کنید. اما برویم سراغ اینکه چطور باید از ترلو استفاده کرد.

ترلو به طور کل از سه قسمت اصلی تشکیل شده است: بوردها، لیست ها و کارت ها. بورد ها اولین و اصلی ترین بخش ترلو هستند. شما وقتی وارد ترلو می شوید و یک حساب کاربری در آن ایجاد می کنید، ابتدا باید یک بورد برای خود ایجاد کنید.

Trello_01

به نوعی می توان گفت بورد حکم همان فولدر اصلی پروژه های شما را دارد. شما یک بورد را ایجاد می کنید و برای آن نامی انتخاب می کنید تا بقیه کارهای مربوط به یک ایده یا کار را در آن بورد انجام دهید. در واقع شما با بوردها پروژه های خود را دسته بندی می کنید.

تعریف:
رپس (رمزینه پاسخ سریع) یا QR-Code یک رمزینه (بارکُد) دو بعدی با ساختار ماتریسی (صفر و یک) می باشد که دارای ظرفیت پذیرش حجم زیادی از اطلاعات متنی بوده و به منظور رمز گشایی آسان محتویات آن با سرعت زیاد طراحی شده است. این رمزینه ها دارای ساختار مربعی شکل است، که اطلاعات در آن به صورت نقطه های مربعی کوچک مشکی که به آن ها واحد یا Module گفته می شود، بر اساس الگوی استاندارد (ISO/IEC 18004:2006) ایجاد و می‌تواند حاوی نشانی وب، پیامک، اطلاعات تماس با فرمت کارت ویزیت، شماره تلفن، قیمت و مشخصات یک کالا به صورت همزمان، یا هر نوع نوشته و داده‌ دیگری مانند نمونه های زیر، باشد.

QR-Code+Type+Content

کاربردها:
این نوع رمزینه ها (QR-codes) که در ابتدا با هدف استفاده در تولید تجهیزات صنعتی ابداع شد، امروزه کاربرد های گسترده ای پیدا کرده اند، که از مهمترین دلایل آن: اطلاعات زیادی است که QRکدها قادرند در خود ذخیره کنند به طوری که یک QRکد قادر است تا 7089 رقم عددی را در خود نگهداری نماید (به جدول 1 مراجعه کنید)، همچنین به واسطه پیشرفت سالهای اخیر در صنعت تلفن های همراه، قابلیت خواندن (اسکن) و انتقال اطلاعات گوناگون نهفته در این رمزینه ها، توسط دوربین تلفن های همراهی که دارای نرم افزار خواندن کد (Reader Code) باشند، برای همگان به راحتی فراهم شده است.
رمزینه پاسخ سریع (QR-code) هم ‌اکنون در مفهومی بسیار وسیع‌ در اروپا، آمریکا، آسیای شرقی و کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرد، در روزنامه ها کاربرد فراوان پیدا کرده و در تبلیغات، شرکت ها "رمزینه پاسخ سریع(QR-Code) " خود را در روزنامه به چاپ میرسانند که حاوی اطلاعات خودشان است. در بعضی از شهرهای اروپایی برای دادن اطلاعات مختلف به گردشگران از این کدها استفاده می شود، یکی از موارد استفاده از رپس در کشور ما علاوه بر تبلیغات، اطلاع رسانی و ...، درج رمزینه پاسخ سریع بر روی برچسب های طرح شبنم است که مختص ردیابی کالاهای وارداتی بوده و از سال 1391 اجرا می شود. به طور کلی این رمزینه ها می‌توانند در مجلات، تابلوها، اتوبوس‌ها، کارت‌های بازرگانی و یا در هر چیزی که کاربران آن نیاز به اطلاعات دارند (حتی روی باطری تلفن همراه یا لپ تاپ)، استفاده شوند.

ستفاده در گوشی های تلفن همراه و تبلت ها:
می توان گفت که گسترده ترین کاربرد رمزینه پاسخ سریع بخصوص برای عموم مردم، استفاده و بهره برداری از اطلاعات رمز شده در آن با استفاده از تلفن های همراه است. در واقع رمزینه پاسخ سریع (QR-code) بارکد هایی ساده اند که می‌توانند عملیات زیادی در گوشی های موبایل انجام دهند. این رمزینه ها می‌توانند برای تغییر اطلاعات مخاطبان، اجرای یک لینک وب، باز کردن یک برنامه، یا حتی شماره‌ گرفتن مورد استفاده قرار گیرند. همچنین با گوشی اندرویدی، می توان به راحتی از مارکت های اندروید، بازی ها و نرم افزارهای مورد نیاز را خریداری یا بارگذاری نمود.
کاربران تلفن‌های همراهی که دستگاهشان مجهز به نرم‌افزار کدخوان است، می توانند "رمزینه پاسخ سریع" را در هر جایی که باشد (روی کاغذ روزنامه، نمایشگر رایانه و یا روی بدنه اتوبوس!) اسکن کنند تا اطلاعات ذخیره شده در آن که می تواند شامل: قیمت و اطلاعات مربوط به یک کالا، شماره تلفن، پیامک و یا هر متنی است، مشاهده نمایند؛ یک صفحه‌ی وب را بدون نیاز به تایپ آن، بر روی تلفن همراه را باز کنند. این عمل اتصال از دنیای فیزیکی به دنیای دیجیتال، به نام "هاردلینک" یا "مجازی کردن دنیای فیزیکی" گفته می شود.

زوترو

زوترو یکی از افزونه های مرورگر فایرفاکس است که به کمک آن می‌توان به مدیریت مراجع و منابع علمی پژوهشی پرداخت و آنها را به سادگی نمایه کرد. همچنین از زوترو می‌توان برای طبقه بندی و نظم دادن به یافته‌های علمی-پژوهشی استفاده کرد. ویرایشی از زوترو که به مرورگر فایرفاکس نیازی ندارد نیز منتشر شده است.

مقایسه زوترو با نرم‌افزارهای مشابه

یکی از مهمترین رقیبان زوترو، نرم‌افزار Endnote می‌باشد. زوترو توانایی انجام همهٔ فعالیت‌های نرم‌افزارهای حرفه‌ای مدیریت اطلاعات را دارد و افزون بر آن مزیت‌های دیگری هم دارد که آن را در رقابت با سایر نرم‌افزارهای مشابه جلو انداخته‌است. برخی از این موارد به شرح زیر است:

  • رایگان است.
  • متن کامل مقاله‌ها را جستجو و نمایه‌سازی می‌کند به‌نحوی که بعد می‌توان به سادگی آن را فراخوانی کرد.
  • هر مدخل را با کلیدواژه‌هایی مشخص می‌کند.
  • هر مدخل را با پیوست‌هایی همراه می‌کند.
  • با زوترو می‌توان برای هر مدخل یادداشت‌های شخصی گذاشت.
  • با نرم‌افزارهای واژه‌پرداز مایکروسافت و اوپن آفیس همخوانی داشته و برای هر یک افزونه‌هایی دارد.
  • با پایگاه‌های اینترنتی همچون آمازون، ویکی‌پیدیا، یوتیوب، نیویورک‌تایمز و حتی فلیکر همخوانی دارد و می‌تواند اطلاعات موجود در این سایت‌ها را به‌صورت مدخل‌های مرجع‌شناسی استخراج کند
  • با پژوهشیار گوگل همخوانی زیادی دارد، به نحوی که می‌توان اطلاعات کتابشناختی همهٔ موارد یافته شده و حتی فایل‌های ضمیمهٔ همهٔ موارد پیدا شده را در زوترو ضبط کرد.
  • در نسخه‌های جدید، کل کتابخانه شما را در یک پایگاه ثبت می‌کند و به این ترتیب می‌توانید از منزل، کتابخانه، محل کار یا هر جای دیگری به کتابخانه خود دسترسی داشته باشید.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۲۱
فاطمه نظریان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی